Уроки в 5 класі


Тема: Узагальнюючий урок з теми «Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі». 5 клас
Мета: узагальнити знання учнів з  вивченої теми про пряму мову, діалог і розділові знаки при них;  сприяти розвитку мовотворчості учнів, логічного мислення; підвищувати культуру усної і писемної мови; виховувати навички колективної роботи.
Тип уроку:
 підсумковий урок - гра. 
Цілі (очікувані результати). Після уроку учні зможуть: ( слайд №3)
-         Давати визначення всіх вивчених понять теми;
-         оцінювати власні знання та інших учасників роботи;
-         працювати в парах, набудуть навичок співпраці;
-         пояснювати правила розстановки розділових знаків при  прямій мові та діалозі;
-         переробляти речення з прямою мовою на речення з непрямою і навпаки ;
-         доповнювати діалог власними репліками.
Методи, прийоми і форми роботи: інтерактивна робота в малих групах.
Обладнання:  картки – завдання.
Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), пунктуація, лексикологія, орфографія.
Міжпредметні зв’язки: література, етика.
Перебіг уроку
І.Організаційний момент. Створення позитивного настрою.( слайд №1)
                                         Загадка
                «Вона нічого не коштує, але створює багато чого. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднює тих, хто її дарує. Вона триває мить, а у пам’яті лишається надовго. Немає багатіїв, хто міг би прожити без неї, і немає таких бідних, які не стали б багатші її милістю. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах. Водночас її не можна ані купити ,ані випросити, ані позичити, ані вкрасти, бо вона цінність, яка не принесе жодної користі, якщо не йти мевід чистого серця» ( посмішка)
Усміхайтеся! І люди, зігріті
вашою усмішкою, прихиляться до вас.  Усміхайтеся! І це приведе вас до щастя.
II.Оголошення теми і мети уроку.
Без батьківщини немає людини .(слайд 2(каліграфічна хвилинка)
    От і підійшов час підсумувати і перевірити ваші знання з теми: «Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при них».
(Запис числа і теми уроку)
II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
1.  Термінологічний диктант.(слайд№4)
-         Запиши назву терміну за  його означенням.
1.Висловлювання якоїсь особи передане дослівно, без змін_________________
2. Слова, які вказують, кому належить пряма мова _____________________
3.Розмова двох осіб _______________________________
4.Слова кожного зі співрозмовників_________________________
5. Рухи м’язів обличчя, які виражають внутрішній душевний стан людини_______
6. Рухи людського тіла чи рук ___________________________________
7.Бесіда трьох і більше учасників______________________.
ІІІ. Виконання системи творчих вправ.
2.     «Попрацюйте в парах». Робота з текстом.(Слайд№5)
( Кожна пара учнів одержує картки з текстом і завданнями до нього. Перевірка здійснюється фронтально.Оцінюються групи, які швидше за всіх виконали завдання і були найактивніші).
1.     Прочитайте текст.
2.     Визначте тему та  основну думку висловлювання
3.     Підберіть синоніми до слів: негода(буря, ураган, буревій, негода)____________,незнайомий - ( чужий, невідомий)_______
5.Поясніть значення виразів: мокрий, як хлющ -____________________;
 ллє, мов із відра  -__________________________________.
6.Поясніть вживання розділових знаків при виділених словах
7.Знайди і випишіть в зошит речення з прямою мовою, поясніть розділові знаки.
8.Назвіть кількість осіб, які розмовляли._______________________
Красиві слова і красиве діло
   Серед поля стоїть маленька хатина. Її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.
   Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.
   Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села.
    Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.
   І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав: «Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...»
  «Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі, хлопчику, » - другий теж промовив красиві й жалісливі слова.
   А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.
                                                                                    Василь Сухомлинський.
3.  Вибірковий диктант ( слайд №6)
1 Група виписує речення з прямою мовою, а 2 група з непрямою.
1 У народі говорять, що калина материнська любов і мудрість.
2. «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки батьківщину!» - стверджував В. Симоненко.
3. Матуся, зітхаючи, сказала, що життя прожити – не поле перейти.
4. Сучасна українська письменниця Л. Костенко казала :«В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина».
5. Т. Шевченко стверджував, що нема на світі України, немає другого Дніпра.
4. Проблемна бесіда
- Як тематично об’єднані ці речення ?
-         - А що значить для вас любити батьківщину?
5.  Графічний диктант
                                                                НАШ РІД
       Мама вишиває на білому полотні зелений барвінок, чорнобривці, сині волошки. Навіть маленьку качечку вишила.
— Що
це буде, нене? — питаєАндрійко.
— Українська
святкова сорочечка для тебе, - відповіла матуся.
— Чому
українська? — допитуєтьсяАндрійко.
— Бо
вишиваю такі квіти, які ростуть на нашій землі. А земля наша зветься Україною.
 І ти — маленький українець.
— А ти, мамо?
—  І я українка, і татко, й бабуся, й дідусь. Ми українського роду. І любимо нашу землю, нашу мову, наші
квіти. Україна — наша Батьківщина!
6.Складання і запис схем розділових знаків при діалозі ( за попереднім текстом)
( слайд №8)


- Репліка діалогу(Р)? – слова автора (а).
- Р, - а
- Р? –  а.
- Р.
- Р? – а.
- Р!
Рослинні символи (слайд 9,10).
7.Творча робота  ( слайд 11, 12)
    А)Переробіть речення на пряму мову, використовуючи двокрапку.
1.Дiд учив, щоб  ми любили Батькiвщину.
2. Проводжала сина мати і шептала, щоб він  був мужнім.
3. Вчителька запитала, за що треба любити батьківщину.
      Б)   Запиши правильно речення
1.     Книги – морська глибина  : так писав І. Франко .
2.     Світить нам у віки пророцтво Тараса: -  «Не вмирає душа наша, не вмирає воля».
 8. Доповнення діалогу
Складіть і допишіть пропущені репліки.( слайд №13)
Велика любов
-         Бабусенько, ти у мене найкраща!
-          …….(І чому ж так?)
-         Ти такі смачненькі пиріжки печеш!
-         ……..(Оце й усе?)
-         Ти й картопельку садиш, і їстоньки вариш, і порядок наводиш. Ти у мене молодець.
-         ………..(От дякую, Назарчику, якщо ти все це бачиш. Візьми за це вареничків з вишнями.)
-         Дякую, бабусю!Я тебе так сильно люблю, як вареники з вишень.
-         ……….(О, то велика любов!)
III. Висновок. Рефлексія.(Слайд№14)


V. Домашнє завдання. Слайд №15
Повторити теоретичний  матеріал з вивченої теми.

Виконати тести с. 82-83.




Презентація до уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар