Тема: Узагальнюючий урок з теми «Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі». 5 клас
Мета: узагальнити знання учнів з вивченої теми про пряму мову, діалог і
розділові знаки при них; сприяти
розвитку мовотворчості учнів, логічного мислення; підвищувати культуру усної і
писемної мови; виховувати навички колективної роботи.
Тип уроку: підсумковий урок - гра.
Цілі (очікувані результати). Після уроку учні зможуть: ( слайд №3)
Тип уроку: підсумковий урок - гра.
Цілі (очікувані результати). Після уроку учні зможуть: ( слайд №3)
-
Давати визначення
всіх вивчених понять теми;
-
оцінювати власні знання
та інших учасників роботи;
-
працювати в парах,
набудуть навичок співпраці;
-
пояснювати правила
розстановки розділових знаків при прямій
мові та діалозі;
-
переробляти речення з
прямою мовою на речення з непрямою і навпаки ;
-
доповнювати діалог
власними репліками.
Методи, прийоми і форми роботи: інтерактивна робота в малих групах.
Обладнання: картки – завдання.
Внутрішньопредметні
зв’язки: синтаксис (текст),
пунктуація, лексикологія, орфографія.
Міжпредметні зв’язки: література, етика.
Перебіг уроку
І.Організаційний
момент. Створення позитивного настрою.( слайд №1)
Загадка
«Вона нічого не коштує, але створює багато чого. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднює тих, хто її дарує. Вона триває мить, а у пам’яті лишається надовго. Немає багатіїв, хто міг би прожити без неї, і немає таких бідних, які не стали б багатші її милістю. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах. Водночас її не можна ані купити ,ані випросити, ані позичити, ані вкрасти, бо вона цінність, яка не принесе жодної користі, якщо не йти мевід чистого серця» ( посмішка)
Усміхайтеся! І люди, зігріті вашою усмішкою, прихиляться до вас. Усміхайтеся! І це приведе вас до щастя.
«Вона нічого не коштує, але створює багато чого. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднює тих, хто її дарує. Вона триває мить, а у пам’яті лишається надовго. Немає багатіїв, хто міг би прожити без неї, і немає таких бідних, які не стали б багатші її милістю. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах. Водночас її не можна ані купити ,ані випросити, ані позичити, ані вкрасти, бо вона цінність, яка не принесе жодної користі, якщо не йти мевід чистого серця» ( посмішка)
Усміхайтеся! І люди, зігріті вашою усмішкою, прихиляться до вас. Усміхайтеся! І це приведе вас до щастя.
II.Оголошення теми і мети уроку.
Без батьківщини немає людини .(слайд
2(каліграфічна хвилинка)
От і підійшов час підсумувати і перевірити ваші знання з теми: «Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при них».
От і підійшов час підсумувати і перевірити ваші знання з теми: «Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при них».
(Запис числа і теми
уроку)
II. Актуалізація
опорних знань, умінь, навичок.
1. Термінологічний диктант.(слайд№4)
-
Запиши назву терміну за
його означенням.
1.Висловлювання якоїсь особи передане дослівно, без
змін_________________
2. Слова, які вказують, кому належить пряма мова
_____________________
3.Розмова двох осіб _______________________________
4.Слова кожного зі
співрозмовників_________________________
5. Рухи м’язів обличчя, які виражають внутрішній душевний
стан людини_______
6. Рухи людського тіла чи рук
___________________________________
7.Бесіда трьох і більше учасників______________________.
ІІІ.
Виконання системи творчих вправ.
2. «Попрацюйте в парах». Робота з текстом.(Слайд№5)
( Кожна пара учнів
одержує картки з текстом і завданнями до нього. Перевірка здійснюється
фронтально.Оцінюються групи, які швидше за всіх виконали завдання і були
найактивніші).
1.
Прочитайте текст.
2.
Визначте тему та основну думку висловлювання
3.
Підберіть синоніми до
слів: негода(буря, ураган, буревій, негода)____________,незнайомий - ( чужий,
невідомий)_______
5.Поясніть
значення виразів: мокрий, як хлющ -____________________;
ллє, мов із відра -__________________________________.
6.Поясніть
вживання розділових знаків при виділених
словах
7.Знайди і
випишіть в зошит речення з прямою мовою, поясніть
розділові знаки.
8.Назвіть
кількість осіб, які розмовляли._______________________
Красиві слова і красиве діло
Серед поля стоїть маленька хатина. Її побудували, щоб у негоду
люди могли сховатися й пересидіти в теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час
було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з
відра.
Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села.
Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.
І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав: «Як же
ти змок на дощі! Мені жаль тебе...»
«Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі, хлопчику, » - другий теж промовив
красиві й жалісливі слова.
А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із
себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув
суху.
Гарні не красиві слова. Гарні — красиві
діла.
Василь Сухомлинський.
3.
Вибірковий диктант ( слайд №6)
1 Група виписує речення з прямою мовою, а 2 група з
непрямою.
1
У народі говорять, що калина материнська любов і мудрість.
2. «Можна все на світі вибирати,
сину, вибрати не можна тільки батьківщину!» - стверджував В. Симоненко.
3. Матуся, зітхаючи, сказала, що життя прожити – не поле
перейти.
4. Сучасна українська письменниця
Л. Костенко казала :«В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім —
Батьківщина».
5. Т. Шевченко стверджував, що нема на світі України, немає другого Дніпра.
4. Проблемна бесіда
- Як тематично
об’єднані ці речення ?
-
- А що значить для
вас любити батьківщину?
5. Графічний диктант
5. Графічний диктант
НАШ
РІД
Мама вишиває на білому полотні зелений барвінок, чорнобривці, сині волошки. Навіть маленьку качечку вишила.
— Що це буде, нене? — питаєАндрійко.
— Українська святкова сорочечка для тебе, - відповіла матуся.
— Чому українська? — допитуєтьсяАндрійко.
— Бо вишиваю такі квіти, які ростуть на нашій землі. А земля наша зветься Україною.
Мама вишиває на білому полотні зелений барвінок, чорнобривці, сині волошки. Навіть маленьку качечку вишила.
— Що це буде, нене? — питаєАндрійко.
— Українська святкова сорочечка для тебе, - відповіла матуся.
— Чому українська? — допитуєтьсяАндрійко.
— Бо вишиваю такі квіти, які ростуть на нашій землі. А земля наша зветься Україною.
І ти — маленький українець.
— А ти, мамо?
— І я українка, і татко, й бабуся, й дідусь. Ми українського роду. І любимо нашу землю, нашу мову, наші квіти. Україна — наша Батьківщина!
— А ти, мамо?
— І я українка, і татко, й бабуся, й дідусь. Ми українського роду. І любимо нашу землю, нашу мову, наші квіти. Україна — наша Батьківщина!
6.Складання і запис схем розділових знаків при
діалозі ( за попереднім текстом)
( слайд №8)
- Репліка діалогу(Р)? – слова
автора (а).
- Р, - а
- Р? – а.
- Р.
- Р? – а.
- Р!
Рослинні символи (слайд 9,10).
7.Творча робота (
слайд 11, 12)
А)Переробіть речення на пряму мову, використовуючи двокрапку.
1.Дiд учив, щоб ми любили Батькiвщину.
2. Проводжала сина мати і шептала, щоб він був мужнім.
3. Вчителька запитала, за що треба любити батьківщину.
Б) Запиши правильно речення
1. Книги – морська глибина : так писав І. Франко .
2. Світить нам у віки пророцтво Тараса: - «Не вмирає душа наша, не вмирає воля».
8. Доповнення
діалогу
Складіть
і допишіть пропущені репліки.( слайд №13)
Велика
любов
-
Бабусенько, ти у мене
найкраща!
-
…….(І чому ж так?)
-
Ти такі смачненькі пиріжки печеш!
-
Ти й картопельку садиш, і
їстоньки вариш, і порядок наводиш. Ти у мене молодець.
-
………..(От дякую, Назарчику, якщо
ти все це бачиш. Візьми за це вареничків з вишнями.)
-
Дякую, бабусю!Я тебе так сильно
люблю, як вареники з вишень.
-
……….(О, то велика любов!)
III.
Висновок. Рефлексія.(Слайд№14)
V.
Домашнє завдання. Слайд №15
Повторити теоретичний матеріал з вивченої теми.
Виконати тести с. 82-83.
Немає коментарів:
Дописати коментар